پشتیبانی پورتال سازمانی هزینه اضافی نیست

پشتیبانی پورتال سازمانی - دورتال

مقدمه

پشتیبانی پورتال سازمانی موجب بروزرسانی پورتال، آموزش پورتال، امنیت و نگهداری پورتال، برای هر پورتال سازمانی در طول استفاده از آن خواهد شد. بنابراین خدمات پشتیبانی پورتال مزیت های فنی بسیاری دارد که در قبال هزینه آن، بسیار ارزشمند به حساب می آید. در این مقاله قصد داریم به جزئیات پشتیبانی پورتال سازمانی، اینکه شامل چه مواردی می شود و چه مزایایی برای یک سازمان یا شرکت خواهد داشت.

حتما بخوانید: پورتال (پرتال) چیست؟ تفاوت پورتال و cms

بروزرسانی، اصلی ترین آیتم پشتیبانی پورتال

بروزرسانی، اصلی ترین آیتم پشتیبانی پورتال

بروزرسانی پورتال مهمترین خدمتی است که پس از خرید و راه اندازی پورتال سازمانی در چارچوب پشتیبانی پورتال ارائه می گردد. شاید اساسی ترین نیاز هر نرم افزار و سیستم تحت وب، بروزرسانی آن باشد. با توجه به گستردگی فناوری اطلاعات و تغییراتی که به طور گسترده در این دانش رخ می دهد، طبیعتا هر نرم افزاری باید خود را مطابق با جدیدترین تکنولوژی ها هماهنگ کند. یک پورتال جامع سازمانی که سیستم ماژولار به حساب می آید دارای فریمورک ها و بخش های مختلفی می باشد که این بخش ها نیز در گذر زمان بروز می شوند. همچنین یک ساختار منسجم و ساختاریافته ای برای ورژن بندی نرم افزار وجود دارد که معمولا شرکت های حرفه ای از آن پیروی کرده و مطابق با اصول مهندسی نرم افزار، یک پورتال را توسعه می دهند.

حتما بخوانید: پورتال سازمانی، راهکاری هوشمند برای شهرداری ها و سازمان ها

بروزرسانی ها معمولا توسط کارشناسان پشتیبانی انجام شده و پس از آن، نرم افزار به جدیدترین نسخه بروز می شود. این بروزرسانی معمولا شامل موارد زیر می شود که البته همه موارد لزوما در هر ورژن وجود ندارد و ممکن است در یک ورژن صرفا بخشی از موارد وجود داشته باشند.

بروزرسانی پورتال معمولا شامل چه مواردی می شود؟

  • تولید یک یا چند ماژول و اضافه کردن آن به پورتال سازمانی
  • تولید یک یا چند اپلیکیشن تحت وب و هماهنگ با پورتال سازمانی (مانند سیستم یکپارچه ساز).
  • بهینه سازی و تغییر در رابط کاربری (User interface) نرم افزار
  • بهینه سازی و تغییر در رابط کاربری در ماژول های فعلی نرم افزار
  • تغییر و بهبود امکانات فنی پورتال (مانند افزایش و اعمال setting برای سهولت استفاده کاربر)
  • بهینه سازی های نرم افزاری برای SEO
  • تغییرات فنی و ظاهری در داشبورد مدیریت پورتال
  • بهینه سازی و بهبود تجربه کاربری پورتال (User Experience)
  • رفع باگ های امنیتی و بهبود امنیت پورتال
  • و ...

لازم به ذکر است که در یک ورژن لزوما همه این موارد وجود ندارد و حتی ممکن است یک آیتم، مثلا تولید یک ماژول در یک ورژن کامل شده و در ورژن های بعدی نیز بعد از فیدبک دریافتی و تست های تجربه کاربری (UX Test)، مواردی نیز به آن خصوصا اعمال setting و تغییرات UI اضافه می گردد.

طراحی قالب های اختصاصی و طرح های گرافیکی

طراحی قالب های اختصاصی و طرح های گرافیکی

یکی از خدماتی که پشتیبانی پورتال می تواند برای یک سازمان یا شرکت داشته باشد، طراحی قالب و طرح های گرافیکی می باشد. البته هر پورتال سازمانی در بدو شروع، برای خود قالب و یا چند قالب را خواهد داشت و چه بسا همان قالب ها نیز زیبا باشند و پاسخگوی نیاز آن سازمان نیز باشند، اما باید توجه داشت که ممکن است که یک سازمان، یک شهرداری و یا یک شرکت خصوصی هر کدام طرح خاصی را مدنظر داشته باشند و حتی گاها رخ می دهد که سازمانی از ابتدا خودش طرحی را با فتوشاپ پیاده سازی کرده و الزاما همان طرح را مطالبه می کند. بنابراین پشتیبانی پورتال می تواند در خود طراحی این قبیل موارد را بگنجاند تا ضمن رضایت مشتری، بتواند خدمات رسانی بهتر و کامل تری داشته باشد.

حتما بخوانید: پورتال یا پرتال؟ بالاخره کدام صحیح است!

موضوع دیگری که بیان آن اهمیت دارد، طرح های گرافیکی صرف نظر از قالب می باشد. به جز قالب یک وبسایت، چه بسا یک شرکت یا سازمان یک طرح گرافیکی برای اسلایدر خود بخواهد و یا اینکه بخواهند طراحی برند خود را نیز به همان شرکت واگذار کند. البته ذکر این نکته ضروری است که ممکن است در تقسیم بندی وظایف سازمانی این موارد جدا از پشتیبانی باشد و برعکس ممکن است در شرکتی دیگر، این خدمات داخل پشتیبانی با قیمت های کمتر گنجانده شود و انجام پذیرد. (به جهت رضایت مشتری و بازاریابی محصولات و خدمات).

البته چه قالب های اختصاصی و چه طرح های گرافیکی و ... در ابتدای خرید پورتال سازمانی و قبل از شروع فرآیند پشتیبانی انجام می پذیرد اما می بایست این را در نظر گرفت که در گذر زمان شرکت ها و سازمان ها تصمیم به تغییر طرح ها و دیزاین خود می کنند. برای مثال در رویدادهای مختلف ملی، مذهبی و ... تصاویری را طراحی و درح می کنند. افزون بر این، ممکن است با تغییر سیاست و استراتژی های مدیریتی، تصمیمی مبنی بر تغییر قالب گرفته شود که این موارد می تواند در مقوله پشتیبانی پورتال به خوبی گنجانده شود.

آموزش پورتال به پرسنل شرکت ها و سازمان ها

آموزش پورتال به پرسنل شرکت ها و سازمان ها

خدمت دیگری که بخش پشتیبانی پورتال می تواند به مشتریان ارائه کند، آموزش می باشد. این آموزش ها به شیوه های مختلف قابل انجام است. برخی شرکت ها داخل نرم افزار خود لینک های آموزشی گذاشته که کاربران هنگام استفاده از پورتال اگر نیاز به آموزش داشتند روی آنها کلیک کنند. راهکار دیگر تولید فیلم های آموزشی و ارائه به مشتریان می باشد. مشاهده این فیلم های آموزشی موجب یادگیری و سهولت استفاده از پورتال می شود. راهکار دیگر برگزاری کلاس های آموزش پورتال به صورت حضوری و از طریق ارتباط از راه دور (remote) می باشد. ذکر این نکته ضروری است که عمده شرکت ها بخش آموزش را به طور رایگان ارائه می کنند. برخی شرکت ها نیز بخش های غیرنرم افزاری (مانند سئو، طراحی گرافیکی، تولید محتوا و ...) در چارچوب پشتیبانی ارائه می کنند.

طراحی فرم و فرآیندهای سازمانی

طراحی فرم و فرآیندهای سازمانی

یکی از قابلیت های پورتال سازمانی، فرم ساز پیشرفته یا همان جریان کاری هوشمند می باشد. بدیهی است که آموزش های این سیستم نیز در کنار خود محصول می بایست به مشتریان ارائه گردد. این فرم ها شامل فرم استخدام و دعوت به همکاری، فرم های ارزیابی خدمات، فرم ثبت شکایات، انتقادات و پیشنهادات، فرم ارتباط با مدیران، فرم های چند مرحله ای، فرم هایی که دارای کدرهگیری می باشند و در کل هر فرمی که بتواند فرآیند خدمات رسانی به مشتریان را تسهیل کند. طراحی این فرم ها لزوما در یک بازه زمانی خاص نیست. برخی شرکت ها و سازمان ها در گذر زمان نیاز به فرم های متفاوتی دارند که بخش پشتیبانی پورتال یکی از خدماتی که می تواند ارائه کند، طراحی همین فرم ها می باشد.

حتما بخوانید: خرید پورتال سازمانی گران یا راه اندازی cms رایگان!

خدمات سئو، تولید و بازاریابی محتوا

خدمات سئو، تولید و بازاریابی محتوا

خدمات دیجیتال مارکتینگ و سئو به دلیل وسعت و حجم پروژه، طبیعتا صرف نظر از پشتیبانی نیز راهکارهای گسترده ای هستند. این راهکارها ممکن است در برخی شرکت ها کل فعالیت سازمانی آنها را شامل شود. بنابراین حیطه گسترده ای به حساب آمده و خودش به تنهایی در چندین پکیج متنوع قابل ارائه است. اما موضوعی که اینجا می خواهیم مطرح کنیم، ارائه خدمات سئو در بخش پشتیبانی پورتال می باشد. البته این خدمات صرفا بخشی از پشتیبانی پورتال سازمانی را شامل می شود. اگر بخواهیم مثالی بزنیم می توان ارائه مشاوره سئو توسط پشتیبان پورتال به کارشناسان معرفی شده مشتری، تولید محتوای مرتبط و متناسب با نیاز و خواسته مشتری و همچنین بهینه سازی داخلی سایت، اشاره کرد.

خدمات هاستینگ و سرویس ایمیل

خدمات هاستینگ و سرویس ایمیل

صرف نظر از توسعه پورتال، یکی از موضوعاتی که اهمیت بسیار زیادی دارد ارائه خدمات هاستینگ و سرویس ایمیل می باشد. البته برخی از سازمان و شرکت ها از آنجایی که خودشان دارای سرور اختصاصی هستند، گاهی اوقات ترجیح می دهند که نرم افزار را در شرکت یا سازمان خود و داخل سرورهای خود نگهداری کنند. این موضوع لزوما مضر نیست اما این شرکت ها باید توجه داشته باشند که نگهداری سرور از جهت نرم افزاری و سخت افزاری نیاز به متخصصین خود را دارد و در صورت دارا بودن یک یا چند سرور، طبیعتا می بایست متخصصین آنرا نیز داشته باشیم.

راهکار مناسب تر این هست که آن خدمات به شرکتی که تخصص آنرا دارد سپرده شود. یکی از مواردی که در پشتیبانی پورتال سازمانی اهمیت دارد، ارائه همین خدمات است. البته این خدمات توسط پشتیبان فنی پورتال انجام نمی شود و طبیعتا کارشناس متخصص هاستینگ را دارد. نقش پشتیبانی پورتال در این زمینه، آموزش و پشتیبانی فنی از این سرویس ها می باشد. مشاوره های تامین امنیت، استفاده از سرویس ایمیل، ساخت و تغییرات دسترسی در اکانت ها و هر خدماتی که بتواند استفاده از پورتال را برای سازمان ها و شرکت ها (والبته مشتریان آنها) آسانتر کند.

جمع بندی

خدمات پشتیبانی پورتال - dourtal

پشتیبانی پورتال مجموعه ای از فعالیت های ضروری برای پورتال سازمانی است که استفاده از آن اجتناب ناپذیر و ضروری است. صحیح است که هزینه های به همراه دارد اما به مراتب، منافع آن بسیار بیشتر از هزینه های آن می باشد. هزینه پشتیبانی بسیار کمتر از هزینه ای هست که چند سال بعد از استفاده از یک سیستم و نتیجه نگرفتن از آن، می بایست پرداخت کنیم. حتی اگر بخواهیم در شرکت یا سازمان خود، پرسنلی را استخدام کنیم و از آنها بخواهیم که نرم افزار را پشتیبانی کنند، هزینه ها بسیار بیشتر شده و این کار توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

الدرجة :  4.00 |  المجموع :  2

اللصوق
    تمّ إیجادها بواسطة  hamdollahi  فی التأریخ  1440/08/05
    مقالات

    Douran Portal
    رجاء أصبروا

    محصولات و خدمات
    6.1.7.0
    V6.1.7.0