سئو خارجی یا offpage seo چیست؟

همانطور که در مقاله قبل توضیح داده شد، سئو به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود. سئو داخلی سایت (onpage seo) و سئوی خارجی سایت (offpage seo)

سئو خارجی یا offpage seo


در این مقاله قصد داریم به بررسی سئوی خارجی سایت یا offpage seo بپردازیم. سئوی خارجی برخلاف سئوی داخلی، شامل فعالیت ها و بهینه سازی های بیرون وب سایت یا فروشگاه ما می شود. به عبارت دیگر، بهینه سازی هایی که لزوما در دسترس ما نیستند و تغییرات آنها از داخل وب سایت ما قابل انجام نیست.

سئو خارجی چه زمانی باید انجام شود؟

فرض کنید که قصد برگزاری یک همایش علمی مهم را دارید. طبیعی است که در قدم اول شرایط آنرا مهیا کرده و سپس مهمانان و سخنرانان را دعوت می کنید. مشابه همین روند در مقوله سئو نیز وجود دارد. ابتدا می بایست وب سایت خود را طراحی کرده و تولید محتوای مناسب را انجام دهیم. محتوای ما می بایست بهینه باشد تا موتورهای جستجو بهتر آنها را درک کرده و آنها را index کنند. پس از انجام مراحل سئو داخلی، می بایست فرآیند سئو خارجی را آغاز کنیم و سپس کاربران را به سایت خود بیاوریم.

سئوی خارجی شامل چه مواردی می شود؟

بک لینک – backlink

به این فرآیند گاها لینک بیلدینگ یا لینک سازی نیز گفته می شود و به طور کل لینک هایی که از وب سایت های دیگر به سایت ما داده می شود را شامل می شود. این لینک ها اقسام مختلفی دارند. گاهی اوقات طبیعی هستند. برای مثال یک کارشناس فناوری اطلاعات ممکن است در خصوص یک سایت کسب و کار آنلاین در اینترنت مقاله ای بنویسد و بدون اینکه سایتی که به آن لینک داده شده از آن اطلاعی داشته باشد، برای آن سایت لینک ساخته می شود، زیرا در آن مقاله ممکن است چند بار اسم آن سایت به همراه لینک آن را بیان کرده باشد.
شیوه دیگر بک لینک می تواند ساخت دستی لینک باشد که توسط کارشناسان سئو براساس تجربه انجام می شود. برای مثال آنها در انجمن های گفتگو، پروفایل ها، شبکه های اجتماعی، در بخش نظرات وب سایت ها و ... لینک سازی کرده که طبیعتاً برخی از این موارد ممکن است با جریمه و پنالتی گوگل مواجه شود. همچنین برخی از کارشناسان سئو از طریق وبلاگ نویسی، پست مهمان و ریپورتاژ آگهی اقدام به ساخت لینک می کنند. شیوه دیگری که برخی موارد می تواند خطرناک هم باشد خرید لینک است. برخی از کارشناسان سئو نیز اقدام به خرید لینک می کنند که گوگل معمولا در پی خنثی کردن این کار هست و کلا خرید لینک را مقوله ای کلاه سیاه تلقی می کند.

کیفیت بک لینک به چه مواردی بستگی دارد؟

شاخص اعتبار دامنه – Domain Authority.
ارتباط موضوعی سایتی که در آن لینک می سازیم با محتوای سایت خود.
ارتباط anchor text با لینک مقصد در وب سایت ما.
سایتی که از آن لینک می گیریم سایت اسپم شده نباشد.
تازه بودن لینک.
نباید همه بک لینک های ما به صورت لینک متنی باشد.
لینک هایی که ساخته می شوند در بازه زمانی کوتاهی نباشند.
دقت کنیم که بک لینک های با کیفیت حتی اگر کم باشند بهتر از بک لینک های بی کیفیت با تعداد بالاست.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی - SMM

یکی از راهکارهای قوی در سئو خارجی بحث شبکه های اجتماعی می باشد. بازاریابی و تبلیغات در شبکه های اجتماعی می تواند باعث افزایش بازدیدکنندگان و مشتریان سایت ما شوند (مشروط بر اینکه تولید محتوای هدفمندی داشته باشیم).

تبلیغات کلیکی - Google adwords

یکی از راهکارهایی که می تواند موجب بهبود سئو خارجی سایت و افزایش بازدید و مشتریان ما شود، تبلیغات کلیکی در گوگل است. ابزار Google adwords راهکار مناسبی برای این کار است. البته باید به این موضوع توجه داشته باشیم که تبلیغات  کلیکی شراط کافی نیست و ما باید محتوای هدفمند داشته باشیم تا کاربران (چه با تبلیغات و چه بدون تبلیغات) وارد وب سایت ما شدند به اهداف خود برسند و سایت ما را زود ترک نکنند. همچنین با این ابزار می توان کلمات کلیدی مدنظر را جستجو و میزان رقابت و ترافیک آنها را در بازه های زمانی متفاوت بررسی کرد.

راه اندازی کمپین های تبلیغاتی

به جز ابزار Google adwords که راهکار مناسبی برای تبلیغات آنلاین هست، وب سایت های دیگری نیز وجود دارند که در آنها می توانیم با هزینه های کمتر، کمپین های مناسب تبلیغاتی راه اندازی کرده و کاربران هدفمند را به وب سایت خود نزدیک تر کنیم. وب سایت های زیادی وجود دارد که از آنها می توان به "ای نتورک" و "صباویژن" نام برد.

پست مهمان و رپورتاژ آگهی

این روش ها نیز راهکارهای مناسبی به حساب می آیند اما می بایست در استفاده از آنها دقت کنیم. درست است که درج پست مهمان و رپورتاژ آگهی موجب ساخت لینک و افزایش بازدید می شوند، اما در استفاده از آنها باید صبور باشیم. برای مثال برای رپورتاژ آگهی باید به این نکته دقت داشته باشیم که وب سایت ما حتی المقدور ارتباط با وب سایتی که در آن رپورتاژ می دهیم داشته باشد و کاربرانی را به سایت ما هدایت کند که بیشتر به اهداف و محتوای ما نزدیک باشند. برخی از وب سایت ها (مانند وب سایت اخبار رسمی) به شما این امکان را می دهند که به رایگان در آنجا پست مهمان درج نمائید.

جمع بندی نهایی

همانطور که بیان شد offpage seo به فعالیت هایی از سئو گفته می شود که در خارج از سایت ما انجام می شود. پس حتما قبل از انجام آن، می بایست onpage seo برای وب سایت ما صورت گیرد. فرآیند سئو مقوله زمانبری است و می بایست در گذر زمان انجام شود و مجموعه ای از فعالیت ها موجب نتیجه می شود و نمی توان توقع داشت که با فعالیت های خاص لزوما به نتایج بزرگ برسیم. به این نکته نیز باید توجه داشته باشیم که در چه بازاری هستیم و کلمات کلیدی ما چه هستند. سئو خارجی سایر وب سایت ها نیز اهمیت دارد و چه بسا رقبای ما فعالیت زیادی کرده باشند و بک لینک های با کیفیت و مناسبی را دریافت کرده باشند.

تحریریه دورتال

الدرجة :  3.50 |  المجموع :  4

اللصوق
    تمّ إیجادها بواسطة  hamdollahi  فی التأریخ  1440/08/05
    مقالات

    Douran Portal
    رجاء أصبروا

    محصولات و خدمات
    6.1.7.0
    V6.1.7.0