7 ماژول مهم در پورتال سازمانی

مقدمه

واژه module یا همان ماژول معانی متفاوتی دارد. در دنیای فناوری اطلاعات نیز این اسم کاربردهای مختلفی دارد. گاهی اوقات (خصوصا در شبکه) یک قطعه سخت افزاری است و در نرم افزارهای تحت وب مانند پورتال سازمانی بخشی از یک نرم افزار می باشد که به آن اضافه شده است. ماژول ها باعث افزایش قابلیت های نرم افزار می‌شوند.

مفهوم ماژول در پورتال سازمانی

دلیل اینکه ماژول ها به سیستم به عنوان یک ابزار جانبی اضافه می شوند این است که شاید در برخی نرم افزارها نخواهیم از برخی قابلیت ها استفاده کنیم. بنابراین ماژول های مربوط به آن را فعال نمی کنیم تا نرم افزار بهینه‌تر و سبک‌تر باشد. در این مقاله قصد داریم به 7 مورد از مهمترین ماژول هایی که در پورتال سازمانی استفاده می‌شوند پرداخته و خصوصیات آنها را شرح دهیم.

ماژول های محتوا محور مانند اخبار و مقالات

یکی از اصلی ترین اهداف پورتال سازمانی، ارائه یک سیستم مدیریت محتوا است. ماژول های محتوا‌محور مانند اخبار و مقالات می توانند به سهولت ما را به اهداف‌مان برسانند. ماژول اخبار برای اطلاع رسانی و خبرهای مربوط به آن سازمان، استفاده می شود. به عنوان مثال یکی از امکاناتی که ماژول اخبار هر پورتالی نیاز به آن دارد، امکان اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی می باشد.

باید به این نکته توجه داشت که برخی از نیازها در این ماژول کاملا بدیهی است. مانند لینک های اشتراک گذاری که به آن اشاره شد. اما یک پورتال هوشمند سازمانی باید خدماتی فراتر از نیازهای بدیهی را نیز ارائه کند. مواردی همچون دسته بندی اخبار، برچسب یا همان تگ، تنظیمات نمایش تصویر شاخص، نمایش اسلایدر داخل متن خبر و ... بخشی از خدمات مربوط به این ماژول می باشد.

حتما بخوانید: طراحی قالب در پورتال سازمانی

ماژول محتوا‌محور دیگری که بهتر است از آن صحبت کنیم، ماژول مقالات می باشد. این ماژول شباهت قابل توجهی به ماژول اخبار دارد. در برخی از نرم افزارها و پورتال های سازمانی این دو نیازمندی توسط یک ماژول برطرف می شود. البته اگر ماژول تخصصی برای هر کدام ایجاد شود، نتایج بهتری دریافت خواهیم کرد. یک سایت شرکتی که تا به حال 500 مقاله ایجاد کرده را در نظر بگیرید. با این اوصاف بیش از 90 درصد صفحات یک سایت (خصوصا آنها که تولید محتوا می کنند) مربوط به اخبار و مقالات آنها می باشد. پس رعایت اصول سئو اجتناب ناپذیر است.

فرم ساز پیشرفته و جریان کاری - workflow

پورتال سازمانی نیازمند یک ماژول فرم ساز پیشرفته است که دارای پردازش، جریان کاری یا workflow، کدرهگیری و ... باشد. اهمیت ساخت فرم های پیشرفته به قدری بالاست که در پاره ای از موارد، فراتر از ماژول به آن نگاه می کنیم. ممکن است یک اپلیکیشن مجزای تحت وب ایجاد کنیم تا به طور کل خدمات مربوط به آن را پوشش دهد.

ماژول فرم ساز پیشرفته و جریان کاری

یک فرم ساز پیشرفته در ساده ترین حالت باید بتواند فرم های تماس با ما، ارتباط با مدیریت، فرم های استخدام و دعوت به همکاری را ایجاد کند. این فرآیند می بایست به ساده ترین شکل ممکن انجام شود. این بدین معناست که از کاربران و مشتریان انتظار این را نداشته باشیم که کدهای برنامه نویسی برای ساخت فرم درج کنند. به عبارت دیگر با قابلیت هایی مثل drag and drop یا همان کشیدن و رهاکردن المان ها، بتوان فرم های مدنظر را ساخت و در صورت لزوم آنها را در بازه های زمانی مختلف، ویرایش کرد.

حتما بخوانید: استراتژی محتوا در پورتال سازمانی

مسئله دیگری که در فرم ساز پیشرفته اهمیت زیادی دارد، ایجاد فرم های چند مرحله ای و پیگیری از طریق کدرهگیری می باشد. این فرآیند چیزی شبیه فرم ثبت نام کنکور سازمان سنجش می باشد. همانطور که مستحضرید، در این فرم اطلاعات در چند مرحله از کاربر دریافت می شود. ذکر این نکته ضروری است که طراحی و رابط گرافیکی این فرم ها می بایست مطابق با اصول تجربه کاربری باشد. یعنی از شلوغی آیتم ها و استفاده از فیلدهای غیرضروری اجتناب کنیم.

مناقصه و مزایده

برگزاری مناقصه و مزایده یکی از اصلی ترین فعالیت هایی است که اطلاع رسانی های آن توسط سازمان‌ها به صورت آنلاین و در پورتال های سازمانی انجام می شود. بدیهی است که برای اجرای هرچه بهتر آنها بهتر است پورتال سازمانی که از آن استفاده می کنیم ماژول هایی برای ثبت این نوع خدمات وجود داشته باشد. استفاده از ماژول های سازمانی در راستای کاهش هزینه شرکت‌ها بوده و باعث کاهش مراجعات حضوری مردم خواهد شد.

با استفاده از ماژول های مرتبط می توانیم بخش عمده ای از مدارک و اطلاعات را از کاربران دریافت و مستندات مورد نیاز آنها را نیز برای دانلود درج کنیم. همانطور که بیان شد به جز صرفه جویی در وقت، کاهش مراجعات حضوری مردمی را به دنبال خواهد داشت.

گالری تصاویر و اسلایدر پیشرفته

برای گالری تصاویر و اسلایدر پیشرفته، نه تنها یک ماژول بلکه ممکن است در برخی نرم افزازهای پورتال چند ماژول را به خود اختصاص داده باشد. هنگامی که واژه اسلایدر یا اسلایدر پیشرفته را به کار می بریم منظور ماژولی هست که اغلب در صفحه اصلی و زیر منو استفاده می شود. البته این موضوع بستگی به طراحی که انجام شده است هم خواهد داشت.

خصوصیات ماژول اسلایدر پیشرفته

اسلایدر برای نمایش تصاویر معمولا در ابتدای سایت به کار می رود. معمولا می توان برای اسلایدها دکمه، لینک، متن توضیحی یا همان caption درج کرد. اما هنگامی که واژه اسلایدر پیشرفته را بر زبان می آوریم منظور چیزی فراتر از این آیتم ها می باشد. در اسلایدر پیشرفته می توانیم تصاویر در لایه های مختلف را به اسلاید اضافه کرده و با انیمیشن های متفاوت و زیبا، آنها را نمایش داد. همچنین برخی از این اسلایدرها با سایر ماژول ها نیز sync بوده و اطلاعات را از آنها دریافت و نمایش می دهد.

خصوصیات ماژول گالری تصاویر

ماژول گالری تصاویر تفاوت هایی را با ماژول اسلایدر خواهد داشت. معمولا از گالری تصاویر برای نمایش در صفحات داخلی سایت استفاده می شود (البته باز هم بستگی به نوع طراحی و اهداف ما خواهد داشت). برای مثال فرض کنید یک سازمان بخواهد گالری تصاویر ساختمان ها و امکانات خود را در یکی از صفحات درج کند. یک شرکت خصوصی بخواهد گالری تصاویر متخصصین خود را درج کند. یک عکاس بخواهد نمونه کارهای خود را در قالب گالری تصاویر در سایت درج کند.

حتما بخوانید: خرید پورتال سازمانی گران یا راه اندازی cms رایگان!

افزون بر این، گالری تصاویر حتی می تواند به صورت carousel ایجاد شود. (در این حالت تصاویر حرکت می کنند و بخشی از آنها همیشه در صفحه دیده می شود). این شیوه خصوصا زمانی که می خواهیم شرکت های همکار را نشان دهیم به کار گرفته می شود. همچنین می توان آیکن های بخش خدمات هر شرکت یا سازمانی را با چنین ماژول هایی پیاده سازی کرد.

ویرایشگرهای متنی و برگه ساز

ویرایشگرهای متنی ابزارهایی هستند که مشابه نرم افزار word بتوانیم متون و سایر المان های خود را فرمت‌بندی کنیم. بدیهی است که منظور تمام امکانات نرم افزار word نیست. اما ویرایشگری ساده که بتوان با استفاده از آن متون خود را تغییر داد. مثلا تصویری اضافه کرد، محل قرارگیری متون و تصویر را تغییر داد. متون را تغییر رنگ، سایز، رنگ زمینه، سایه و ... داد. فایل های صوتی و ویدئویی آپلود کرد و ده ها امکان دیگر که برای این ابزارها بدیهی به نظر می رسد.

ویرایشگر های مهم و شناخته شده

هر پروژه تحت وب یا هر سیستم مدیریت محتوایی را ببینیم قطعا از TinyMCE و یا CKEditor استفاده می کند. البته این بدان معنا نیست که ویرایشگر دیگری وجود ندارد. اما این دو ویرایشگر قدرتمند و محبوب، پراستفاده‌ترین ها در دنیا می باشند. نکته مثبت این ویرایشگرها این است که آنها open source هستند و می توانیم آنها را مطابق با پروژه خود تغییر و یا سفارشی سازی کنیم.

ماژول های ایجاد tab و دسته بندی

ماژول دیگری که استفاده آن در پورتال سازمانی اهمیت دارد، tab یا همان سربرگ می باشد. گاهی اوقات قصد داریم بخش های مختلف سایت را در tab های افقی یا عمودی نمایش دهیم. اصلی ترین هدف ماژول های tab این است که کاربر بتواند در چند ثانیه و بدون لود کردن کل صفحه، بخش های مختلفی از سایت را در tab های مختلف ببیند. به طور کل این ماژول ها موجب دسته بندی مطالب و چیدمان آنها در صفحه اصلی خواهند شد.

مثال های متفاوتی را می توان برای ماژول بیان کرد. به عنوان مثال فرض کنید یک شرکت در پورتال سازمانی خود بخواهد چند نوع از اخبار را نمایش دهد (مثلا اخبار فناوری اطلاعات، اخبار شرکت و مقالات). می توان آنها را با استفاده از ماژول سربرگ در چند دسته نشان داد تا هم حجم کمتری از سایت را بگیرند و کمتر کاربر مجبور به اسکرول کردن شود و هم بدون لود صفحه چند بخش از سایت را مشاهده کند.

ماژول های ایجاد لینک و جستجو در پورتال سازمانی

ماژول لینک یکی از مهمترین ماژول های پورتال سازمانی است. دلیل آن هم این است که مشتریان ممکن است در بخش های مختلفی از سایت بخواهند لینک بسازند. برای مثال لینک سازمان های مرتبط، لینک محصولات و خدمات سازمانی خود و یا حتی لینک های داخلی صفحات خود.

افزون بر این ماژول، کاربران باید بتوانند در همه بخش های پورتال سازمانی جستجوی پیشرفته داشته باشند. البته ممکن است در منوی سایت چنین چیزی را به صورت پیشفرض مشاهده کنید. اما باید به این نکته توجه داشت که شاید مشتری بخواهد آن را در بخش فوتر به جای هدر داشته باشد. شاید بخواهد در سایدبار داخلی صفحات اخبار و مقالات چنین چیزی را ایجاد کند. بنابراین وجود یک ماژول جستجوی پیشرفته برای پورتال سازمانی ضروری می باشد.

سایر ماژول های مهم

هفت ماژول مهم در پورتال سازمانی معرفی شدند. اما باید توجه داشته باشیم که یک پورتال جامع سازمانی ممکن است 100 ماژول داشته باشد. بدیهی است که ماژول های دیگری نیز وجود دارند که استفاده از آنها در پورتال سازمانی مورد نیاز است. در بخش زیر به صورت فهرست وار به برخی از آنها اشاره می کنیم.

  • ماژول آمار پیشرفته
  • رویداد - Event
  • تبلیغات
  • چارت سازمانی
  • اوقات شرعی
  • پاپ آپ – Popup
  • پارالاکس – Parallax
  • سوالات متداول – FAQ
  • نظرسنجی
  • و ...

جمع بندی

در این مقاله به بررسی 7 ماژول مهم و پر کاربرد در پورتال سازمانی پرداختیم. درست است که هر پورتال سازمانی نیازمندی و اهداف خاص خودش را دارد. اما این 7 ماژول تقریبا در هر پورتال سازمانی نقش موثری خواهد داشت. بنابراین باید سعی کنیم از آنها به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم. البته یک پورتال جامع سازمانی همانطور که بیان شد ممکن است 100 ماژول داشته باشد و به جز این 7 مورد، موارد دیگری نیز مهم و پر استفاده باشند که به برخی از آنها اشاره شد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید.

تلفن تماس: 43585-021 واحد فروش پورتال سازمانی

Average :  3.86 |  Submitted :  7

Tags
    Created by  hamdollahi  on  5/22/2019
    مقالات

    Douran Portal
    Please wait ...

    محصولات و خدمات
    6.1.7.0
    V6.1.7.0