5 نکته که قبل از خرید میزبانی وب باید بدانید

کدام هاست را برای وب خریداری کنیم

 

ساختن یک وب سایت دشوار نیست، اما برخی از اصطلاحات و مفاهیم مربوط به میزبانی می‌تواند گیج کننده باشد. این نکات اولیه میزبانی وب به شما کمک می‌کند تا سرعت خود را افزایش داده، امنیت داده‌های شما را تامین کند و هزینه های نگهداری را برای شما مقرون بصرفه کند.

هاستینگ یا خدمات میزبانی وب ممکن است از عناصر نادیده گرفته در حوزه اینترنت باشد. همه چیزهایی که در مورد آنلاین بودن صدق می‌کند؛ پادکست‌ها، میم‌ها، مقالات، توییت‌ها، وب‌سایت‌ها، بازی‌های آنلاین، محتوای Netflix و... روی سِروری دایر هستند. که یک فرد یا شرکت برای حفظ و راه‌اندازی آن هزینه می‌پردازد تا کاربران سرتاسر جهان به آن دسترسی داشته باشید. به طور خلاصه، میزبانی وب (Hosting)  یک عنصر نامرئی و ضروری از تجربه آنلاین است.

 

 

اگر به عنوان مثال قصد راه اندازی یک وب پورتال را دارید، چندین جنبه اساسی میزبانی وب وجود دارد که قبل از شروع پروژه باید با آن‌ها آشنا شوید. اگرچه ثبت‌نام و استفاده از نرم‌افزار ساخت وب‌ ارائه‌دهنده برای ایجاد سریع یک نمای ظاهری جذاب و کاربردی نسبتاً آسان است، اما اصطلاحات و مفاهیم مرتبط زیادی وجود دارد که باید به آن توجه کنید. همانطور که  در ادامه مطلب خواهید خواند، برخی از آن‌ها گیج کننده هستند، حتی گاهی به نظر می‌رسد که کاملاً متناقض باشند.

 

بیشتر بخوانید: انتخاب برای استارت‌آپ؛ اپ وب یا اپ موبایل

 

 

در اینجا آنچه باید در مورد میزبانی وب پورتال یا وب سایت قبل از ایجاد حساب کاربری بدانید آورده شده است.
 

1. تفاوت بزرگ بین انواع میزبانی وب

اگر زمان زیادی را در وب‌سایت میزبان وب صرف کرده‌اید، احتمالاً عباراتی مانند اشتراک‌گذاری، VPS، اختصاصی، ابری، وردپرس و نمایندگیِ هاست را شنیده‌اید. آن‌ها نشان دهنده انواع مختلف میزبانی وب هستند، اما هر میزبان وب مجموعه کامل همه آن‌ها را ارائه نمی‌دهد.

بعلاوه، انواع هاست به روش‌های قابل توجهی با یکدیگر متفاوت هستند.

  •  تقریباً اکثر میزبان های وب، میزبانی اشتراکی ، یعنی اقتصادی ترین شکل میزبانی وب را ارائه می‌دهند. با میزبانی اشتراکی، پورتال یا وب سایت شما یک سرور و منابع سروری را با بسیاری از سایت‌های دیگر به صورت اشتراکی استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید بودجه میزبانی وب خود را در سطح کم نگه دارید و انتظار ترافیک زیادی نداشته باشید، میزبانی مشترک راه حل متناسبی است.

این سطح از میزبانی وب واقعاً برای سایت‌های کوچکی که به پهنای باند زیادی نیاز ندارند، مناسب و مقرون به صرفه است. از آنجایی که شما منابع را با سایت‌های دیگر به اشتراک می‌گذارید، باید گاه‌گداری برای کاهش سرعت خود در صورتی که یکی از همتایان سایت شما بازدید زیادی می‌گیرد، آمادگی داشته باشید.

  • میزبانی وب رایگان نیز در این میان وجود دارد و در صورتی که بودجه کمی داشته باشید در دسترس شماست، اما با اخطارهای خاص خود همراه است (معمولاً همراه با تبلیغات و ویژگی‌های سرور بسیار پایین).

  •  کسب‌وکارهای بزرگ‌تر که انتظار ترافیک زیادی برای میزبانی وب پورتال یا سایت فروشگاهی خود دارند، باید VPS یا میزبان اختصاصی را انتخاب کنند، که هر کدام ویژگی‌های سرور قدرتمندتری را ارائه می‌دهند.

میزبانی VPS مانند یک نسخه پرقدرت هاستینگ مشترک است، با این تفاوت که وب سایت‌های بسیار کمتری منابع سرور را به اشتراک می‌گذارند، همچنین کمی تفکیک شده تر هستند. هاست VPS بیشتر از هاست اشتراکی هزینه دارد اما بازهم نسبتاً مقرون بصرفه است.

  • هاست اختصاصی سایت شما را به تنهایی بر روی یک سرور قرار می‌دهد، بنابراین می‌تواند از قدرت کامل سرور استفاده کند. سرور میزبانی اخصاصی، گران ترین نوع میزبانی است. قیمت جهانی این نوع هاست به 100 دلار در ماه و حتی بالاتر نیز می‌رسد.
  •  سرویس میزبانی وب «نمایندگی فروش» یا ریسلر به شما این امکان را می‌دهد که کسب و کار میزبانی وب با نام تجاری خود را بدون نگرانی در مورد ایجاد زیرساخت از ابتدا راه اندازی کنید. میزبانی وردپرس به شما امکان می‌دهد یک سایت در محیطی بسازید که این سیستم محبوب مدیریت محتوای جهان درنظر گرفته است.
  • و اما میزبانی ابری؛ این غول، با بقیه هاستینگ ها کاملاً متفاوت است. رایانش ابری به شما امکان می‌دهد به راحتی قدرت وب‌سایت را در چندین سرور مقیاس کنید، اگرچه هر میزبان وب آن را ارائه نمی‌دهد. در حال حاضر قیمت گذاری برای این سطوح میزبانی در همه جا وجود دارد، بنابراین خرید آن به نوعی بُرد به حساب آمده و حیاتی است.

 

2. پهنای باند با انتقال داده یکی نیست

«پهنای باند» و «انتقال داده» اغلب به جای یکدیگر برای تعریف مقدار داده‌ای که وب‌سایت شما به بازدیدکنندگان ارائه می‌کند استفاده می‌شوند، اما این اصطلاحات، از نظر فنی، تعاریف یکسانی ندارند.

پهنای باند نشان‌دهنده مقدار کل داده‌ای است که می‌توان منتقل کرد، در حالی که انتقال داده، توان عملیاتی یا مقدار واقعی اطلاعاتی است که می‌توان در یک دوره زمانی معین (معمولاً یک ماه) استفاده کرد. به این فکر کنید: یک میزبان وب ممکن است حداکثر 5 گیگابایت پهنای باند داشته باشد، اما بسته به برنامه میزبانی شما، سایت شما ممکن است تنها اجازه انتقال 1 گیگابایت داده در ماه را بدهد.

توجه: به عنوان مثال، اگر وب سایت شما به دلیل موفقیت در Reddit از انتقال داده های ماهانه خود بیشتر شود، یک میزبان وب ممکن است سرعت انتقال داده سایت شما را کاهش دهد یا هزینه‌ای را به عنوان جریمه از شما دریافت کند. حتی ممکن است از شما بخواهد که به یک سطح میزبانی وب بالاتر ارتقا یابید. خوب است قبل از اینکه با چنین موقعیت‌هایی مواجه می‌شوید، محدودیت‌های داده سایت خود را بدانید.

 

3. نامحدود به معنای «مطلقاً نامحدود» نیست

میزبان های وب شما را به ثبت نام در برنامه‌های میزبانی وب خود، با وسوسه کردن شما با وعده ذخیره سازی نامحدود یا انتقال ماهانه داده ترغیب می‌کنند. به طور کلی این یک معامله صادقانه نیست. البته منظور این نیست که این میزبان‌های وب رسماً دروغ می‌گویند، اما ذخیره سازی «نامحدود» یا انتقال داده تقریباً همیشه دارای محدودیت‌هایی است که بسته به سازمان و کسب و کار موردنظر متفاوت است. درست مانند یک رستوران سلف سرویس رایگان که در انتها اگر مشتریان اش بیش از حدِ سود رستوران مصرف کنند، در یک نقطه جلوی این کار را خواهد گرفت.

شما باید با شرایط خدمات میزبان وب یا یک نماینده خدمات مشتری مشورت کنید تا دقیقاً بدانید که در محدوده پیشنهاد نامحدود برنامه خود چه کاری را می‌توانید و چه کاری را نمی‌توانید انجام دهید.

 

 

4. مبادله درایو هارد دیسک/درایو حالت جامد

اگر به دنبال ثبت نام برای میزبانی وب مشترک هستید، احتمالاً داده ها و اطلاعات را در سرور سنتی هارد دیسک (HDD) دریافت خواهید کرد. مزیت یک سرور مبتنی بر HDD این است که می‌تواند مقادیر زیادی فضای ذخیره سازی را با قیمت ارزان ارائه دهد. همانطور که از نردبان هاستینگ به سمت پیشنهادات قدرتمندتر مانند VPS و اختصاصی بالا می‌روید، میزبان های وب به شما این امکان را می‌دهند که یک سایت بر روی یک درایو حالت جامد (SSD) بسازید.

سرورهای مبتنی بر SSD واحدهای ذخیره سازی سریع هستند. فناوری SSD هنوز بسیار گران است، بنابراین سرورهای مبتنی بر SSD شما معمولاً حجم ذخیره‌سازی بسیار کمتری نسبت به هارد دیسک‌ها دارند. به ندرت سرورهای SSD  یک ترابایتی را خواهید دید. در حالی که یک ترابایت عددی است که در عرصه HDD رایج است.

بحث SSD در مقابل HDD بحثی مفصل است که فراتر از محدوده این مقاله است.

 

5. سرور لینوکس در اکثر مواقع عالی عمل می‌کند

تقریباً هر میزبان وب، لینوکس را به عنوان سیستم عامل تامین کننده سرورهای خود معرفی می‌کند. در واقع، ما تا اینجا میزبانی وبی را که فاقد سیستم‌عامل رایگان و منبع باز است، بررسی نکرده بودیم. حتی اگر با لینوکس آشنایی ندارید، برای ساخت یک وب سایت نیازی به انجام کار خاصی در قسمت بک-اند ندارید. سازندگان وب سایت ها و پرتال ها خودشان ساخت سایت ها را آسان می‌کنند.

اگر سایت شما به چارچوب های برنامه نویسی ASP یا ASP.NET نیاز دارد، باید با سیستم عامل ویندوز سرور اجرا شود. دلیلش این است که اسکریپتی که می‌نویسید و صفحات وب که تولید می‌کنید فقط در یک محیط مبتنی بر ویندوز کار می‌کنند.

یک مزیت اضافی وجود دارد: برنامه های مایکروسافت، مانند Office یا Outlook، به راحتی با سرور یکپارچه می‌شوند.

سرورهای ویندوز با نرم‌افزار منبع باز مبتنی بر لینوکس ناسازگار هستند، مگر اینکه آن‌ها را دستکاری کنید. علاوه بر این، سرورهای ویندوز تقریباً 10 تا 20 دلار بیشتر از معادل های لینوکس خود هزینه دارند، اما اگر به ابزارهای مایکروسافت نیاز دارید، هزینه کمی است.

 

با توجه به اینکه ما در عصر وب زندگی می‌کنیم، دیر یا زود در موقعیتی قرار خواهید گرفت که باید به فکر حضور آنلاین خود باشید.ساخت وبسایت یا وب پورتال تبدیل به ضرورت خواهدشد. این زمانی است که باید یک سرویس میزبانی وب را در نظر بگیرید. هنگام خرید هاست وب مناسب، شما با اصطلاحات و ویژگی‌هایی که به ندرت در زندگی روزمره خود با آن‌ها مواجه شده اید بمباران می‌شوید. از VPS گرفته تا پشتیبان‌گیری و... ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با نکات و اصطلاحاتی آشنا کنیم تا در هنگام خرید بسته میزبانی وب جدید با کلیات آن آشنای نسبی ای داشته باشید.

 

 

مطالب مرتبط: نکاتی که هنگام انتخاب نام دامنه خود باید در نظر بگیرید

 

الدرجة :  5.00 |  المجموع :  1

اللصوق
    تمّ إیجادها بواسطة  ershadi  فی التأریخ  1443/10/10
    مقالات

    Douran Portal
    رجاء أصبروا

    محصولات و خدمات
    6.1.7.0
    V6.1.7.0